Egipte empresona a Al Jazeera

El Caire.-La llibertat de premsa a Egipte va rebre ahir un cop molt dur. Un tribunal d’El Caire va condemnar a entre set i deu anys de presó a un grup de periodistes i col·laboradors de la cadena de televisió per satèl·lit Al Jazira acusats d’haver difòs notícies falses per beneficiar els interessos dels Germans Musulmans, el moviment polític islamista que va governava el país àrab abans del cop d’Estat de l’estiu passat. Entre ells, figura un periodista australià, Peter Greste.

El judici ha assolit una gran repercussió internacional, i és una nova mostra de la voluntat de les autoritats egípcies de silenciar qualsevol veu dissident. Durant el darrer any, s’han clausurat una decena de canals de televisió afins a l’oposició, i s’ha arrestat a més de 60 periodistes, dels que prop d’una vintena es troben encara entre reixes.

Dels vint imputats, només nou estaven sota custòdia policial durant el procès, mentre que la resta han estat jutjats en rebel·lia. Aquests últims, un grup que inclou un reporter britànic i una periodista holandesa, van rebre una condemna de deu anys de presó. El jutge va imposar el mateix càstig a Baher Mohamed, productor de la cadena en anglès d’Al Jazira. Els seus companys Mohamed Fahmy i Peter Greste van ser condemnats a 7 anys de presó, la mateixa pena que els va caure a quatre estudiants que van suministrar imatges a l’emisora qatarí. Per últim, dos joves van ser absolts de tots els càrrecs. Un d’ells és Anas Beltagy, fill d’un dels més prominents líders dels Germans Musulmans, Mohamed Beltagy, condemnat a la pena de mort la setmana passada.

Els tres periodistes del canal anglès d’Al Jazira van ser detinguts a finals de l’any passat, després d’haver dut a terme una entrevista amb un reponsable dels Germans Musulmans en el seu hotel, situat a la capital egípcia. L’arrest es va produir tot just uns dies després que la cofradia islamista fos dessignada “organització terrorista” pel govern egipci, per la qual cosa, els càrrecs més greus que van afrontar els reporters egípcies eren per “pertinença” a banda armada, i pels tres estrangers, “col·laboració amb banda armada”.

“Aquest ha estat un judici polític. No s’han respectat algunes normes processals fonamentals. Per exemple, no es va permetre als advocats de la defensa veure algunes de les proves que va presentar la fiscalia … Sens dubte, aquest veredicte és un missatge per a tots els periodistes que treballen a Egipte. Ja saben que els pot passar si van contra la narrativa oficial”, va declarar a la sortida del judici Mohamed Lotfi, l’observador d’Aministia Internacional que ha seguit tot el procès, que s’ha celebrat en una sala de les dependències policials de la presó de la temuda presó de Tora.

Tan bon punt es va dictar la sentència, els advocats de la defensa van expressar la seva voluntat de presentar un recurs davant el tribunal de cassació. “Aquest veredicte és cruel i hauria de ser declarat nul. Ha estat ple d’irregularitats”, va afirmar Shaaban Saïd, advocat de diversos dels acusats. Com a mostra de fins a quin punt el judici va ser una paròdia d’un procès just, Said va explicar que Baher Mohamed va rebre tres anys de presó addicionals als imposats als seus companys perquè entre les seves pertenències figurava un casquet de bala, recollit com a souvenir d’una manifestació.

El veredicte va suscitar una cascada de condemnes internacionals. Austràlia, el Regne Unit i els Països Baixos van cridar a consultes els ambaixadors egipcis. En un comunicat públic, el secretari d’Estat, John Kerry, que el dia anterior s’havia entrevistat amb el raï al Sisi, la va definir com “draconiana”, “profundament alarmant i un pas enrere per a la transició.

Per la seva banda, el ministeri d’Exteriors egipci va insistir en el respecte del govern egipci a la independència del sistema de justícia del país, i va defensar que el judici ha respectat totes les normes processals. La justícia egípcia es troba a l’ull de l’huracà després d’un reguitzell de sentències molt dures contra activistes de l’oposició, ja siguin de tendència laïca o islamista. L’últim va tenir lloc el passat divendres, quan una cort de la província de Mínia va condemnar a la pena de mort a 183 persones, inclòs el Guia Suprem dels Germans Musulmans, Mohamed Badie, en un procès que només va comptar amb dues sessions, cadascuna de 15 minuts.

Els familiars dels periodistes condemnats estan convençuts que són víctimes de la guerra oberta que enfronta desde fa mesos l’Estat àrab més poblat i l’imperi mediàtic més influent de l’Orient Mitjà. Al Jazira és propietat de la família de l’emir de Qatar, país que va ser el principal aliat del govern dels Germans Musulmans, per això El Caire assegura que fa una cobertura esbiaixada en favor de la cofradia islamista. No obstant, la cadena qatarí sempre ha negat aquestes acusacions.

Article publicat a l’ARA el 24-06-2014

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s